Gå videre til hovedindholdet

I dag er der seks måneder til ...



I dag er der seks måneder til
06.11.17

Kommunebarn udkommer!
6. maj 2018 udgives min debutbog. Siden jeg blev antaget på Forlaget DreamLitt, har månederne sneglet sig frem. Jeg er fra naturens side, ikke den tålmodigste sjæl. Når jeg virkelig gerne vil noget, såsom at udgive Kommunebarn, vil jeg gerne have, at det sker hurtigst muligt. Nu, hvor der er seks måneder til udgivelsesdatoen, skinner solen og trodser vintermørket. Jeg glæder mig enormt meget til at stå med "Kommunebarnet" i hånden og til at dele bogen med jer.
At skrive bøger er en lang proces. I dette blogindlæg, vil jeg fortælle lidt om længden og forløbet af Kommunebarns tilblivelse.


Et sted mellem april og maj 2015 ...

Startede jeg med at skrive Kommunebarn. Dog skrev jeg en anden version af værket. Til at begynde med, var Kommunebarn nemlig en digtsamling, eller om man vil, korte prosastykker.
Som du måske allerede ved, hvis du læser med på siden, så er Kommunebarn selvbiografisk. Så egentligt begyndte jeg at skrive bogen for længe, længe siden; da jeg var barn.
Under Kommunebarns tilblivelse, har jeg nærstuderet alle mine gamle dagbøger, sagsakter m.m. Jeg har skrevet dagbog, siden jeg lærte at sammensætte A-B-C. Som barn skrev jeg meget. Især digte. Derfor faldt det mig naturligt at udtrykke mig sådan skriftligt. Da jeg begyndte rejsen i 2015, skrev jeg mest af alt, til mig selv. Forfatterdrømmen begyndte at blomstre, da jeg var tretten. Men noget selvbiografisk? Troede jeg egentlig aldrig, at jeg skulle udgive ...


Et år og 50 digte senere ...

Læste min kæreste digtene og sagde:

"Det her er godt. Og vigtigt. Hvorfor ikke udgive?"

Jeg svarede:

"Hvad så med mit privatliv?"

"Har du ikke altid drømt om at gøre en forskel for børn, der har haft det ligesom dig?"

"Jo," indrømmede jeg.

"Så print manuskriptet. Vi går forbi Gyldendal i morgen."

Og det gjorde vi så ...


Der er ingen penge i digte ...

Er en besked, jeg modtog flere gange. Gyldendal gav mig et afslag. Flere fulgte efter. Undervejs overvejede jeg flere gange at opgive. Ikke fordi at afslagene tog gejsten fra mig, men fordi jeg overvejede, om Kommunebarn var for personlig. Jeg er en meget privat person og at dele min barndomshistorie er grænseoverskridende. Hvis ikke nu, så tilbage i 2016.

"Jeg syntes faktisk, du har pligt til at dele din historie. Jeg vidste slet ikke, at der foregik så meget her i Danmark. Det er der med garanti mange, der ikke ved," sagde min kæreste og gav mig modet tilbage.

Kommunebarn blev sendt til forlag på ny.

Og så fik jeg bid. Et forlag tilbød at udgive digtsamlingen. Jeg var ellevild! Men ikke tilfreds med, hvad jeg blev tilbudt i forlagskontrakten, og derfor blev det ikke.


25. oktober 2016

Modtog jeg feedback fra DreamLitt.
Mailen startede således:

"Vores vurdering er, at du har en stærk historie i dit værk, som er interessant på mange forskellige parametre. Vores forlag er dog ikke sat op til at udgive lyrik, og vi ser heller ikke muligheden for, at VI kan skabe en succes med værket i den form, som det ligger nu."

Og endte:

"Sagt på en anden måde. Vi er interesserede i at samarbejde, men det vil kræve et stort arbejde og en anden form. Det vil vi selvfølgelig være behjælpelig med i form af redaktørarbejde."


To måneders tænketid - To måneders skrivning

DreamLitt's respons gjorde mig glad. Og gav mig noget at tænke over. Mit privatliv kom på banen igen. Turde jeg at blotte mig så kraftigt, som tilfældet er i Kommunebarn?
Jeg tænkte i to måneder og begyndte at skrive på ny ... Digtsamlingen blev omformuleret. Jeg bevægede mig væk fra lyrikken og tog imod DreamLitt's tilbud om samarbejde.

Hvad så nu?

Der er seks måneder til Kommunebarn udkommer, og jeg er i fuld sving med forberedelserne.
Her til aften har jeg netop modtaget manus fra min redaktør. Jeg bekriger manuskriptets røde streger. Anden redigeringsrunde er startet. Jeg er klar!

Seks måneder ... Der er jo længe til! Det syntes jeg også. Alligevel er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det går hurtigt.

Jeg har travlt med redigering, PR, planlægning af reception og kommende foredrag.

Kommunebarn er forhåbentlig min første bog ud af mange. Når Kommunebarn hviler sig, skriver jeg på andre projekter.
Jeg glæder mig til at dele mit forfatterskab med dig!

Tak fordi du følger med.

Kommentarer

  1. Det bliver en stor dag, når bogen udkommer! Må den give styrke til andre kommunebørn, og må den få professionelle - ikke mindst - i det sociale regi til at revurdere deres ageren. Og må den få politikere til at tænke sig meget grundigt om, når de lovgiver på dette område.

    SvarSlet
  2. Hans Jørgen Engbo31. december 2017 kl. 02.04

    Jeg ser meget frem til at læse "Kommunebarn". Bogen kan blive et vægtigt og tiltrængt indlæg i den løbende debat om, hvordan velfærds- og retsstaten lever op til sit ansvar for at hjælpe børn, som har det svært.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

NaNoWriMo 2017

NaNoWriMo 01.11.2017 Vidste du, at november skydes i gang med National Novel Writing Month, også kaldet NaNoWriMo? Nej? Så er du ikke alene. Jeg hørte også først om det fantastiske arrangement for et par måneder siden, hvor en forfatterkollega slog det op i DreamLitt’s interne forfattergruppe. Er du tosset med ord? Så er NaNoWriMo lige noget for dig! National Novel Writing Month går nemlig ud på, at man skriver hele 50.000 af slagsen på en måned. Deltag i NaNoWriMo NaNoWriMo har deres egen hjemmeside . Man kan gøre sin deltagelse officiel ved at oprette en bruger derinde. Via hjemmesidens portal, kan man tracke sin egen skriveproces og samtidig følge med i andres skrivemarathon. Der er et godt fællesskab derinde; fyldt med andre skrivelystne. Både etablerede forfatter og dem, der drømmer om at blive det. Men der er ingen krav! Er du glad for ord, og trænger du til et kærligt spark til at komme i gang med historien? Så tilmeld dig og nyd, hvordan tastaturet
Godt nytår 30.12.17 År 2017 nærmer sig sin afslutning, og jeg vil gerne takke for et dejligt år. Der er sket mange gode ting for mig i 2017, og flere gode ting venter i 2018. Jeg tror aldrig, at jeg har glædet mig så meget til et årsskifte, som nu. Glæden skyldes, at Kommunebarns fødselsdag kommer tættere og tættere på. Bogen udkommer 6. maj 2018. Der er sat stort kryds i min kalender, og det håber jeg også, at der er i din. I hvert fald vil alle, der har tilmeldt sig mit nyhedsbrev, og/eller forudbestilt Kommunebarn, blive inviteret til receptionen. Flere læsere har sendt mig flotte e-mails og forudbestilt Kommunebarn. For det skal I alle have tusind tak. Jeres interesse varmer og gør mig meget, meget glad og stolt. Opsamling I november 2017 deltog jeg i National Novel Writing Month, også kaldet NaNoWriMo. Målet var at skrive 50.000 ord i løbet af måneden, hvilket jeg desværre ikke lykkedes med. Alligevel er jeg meget tilfreds med månedens resultat. Kommunebarn gennemgik sin anden red